TeachU
2010.05.10. 14:55
A híres ember egy Openeye nekos, igazi veterán a TribalWars.net berkeken belül, a klán pedig TeachU néven volt ismert különböző szervereken. A TeachU célja az volt, hogy a friss játékosokat vérbeli profikká nevelje ki. Többek között ezért is született meg az alábbi mű. A fordítás néhol elég szabad szellemű a könnyebb érthetőség (és könnyebb fordítás) érdekében
A szerző előszava
Miért hagyjuk, hogy a TeachU-ból csak az a 75-80 ember profitáljon, akik velünk voltak a klán rövid élete alatt?
A klán egy másik célja az volt*, hogy írjon néhány útmutatót olyan témákról, amiket még nem foglaltak össze egyéb segédanyagokban, illetve jobban belemélyedjen a KH elméleti részébe és stratégiájába. Eredetileg egy átfogó kézikönyvet akartam írni a KH-hoz, de 21 oldal után egy kicsit sok lett. Bárki, aki ismeri az útmutatóimat, számíthat rá, hogy sok minden ki lesz elemezve. Próbáltam olyan objektív maradni, és olyan sok szempontot figyelembe venni a különböző témáknál amennyire és amennyit lehetséges.
Sok-sok köszönet minden TeachU játékosnak, aki hozzájárult a rengeteg tapasztalattal, ötlettel meg miegymással. Az egyik legjobb dolog a TeachU-ban a játékosok változatos nézőpontja volt.
Hozzájárulok, hogy ezt a segédanyagot közzé tegyétek máshol, például klánfórumon, vagy hasonlókon. Ezt a tudást mindenkihez el akarom juttatni, aki igényli.
Csak annyit kérek, hogy említsétek meg a TeachU klánt, amikor bemásoljátok az anyagot. Az ő munkájuk gyümölcse, hogy ez megszületett.
Végezetül, élvezzétek, remélem segít majd.
Openeye
Aktivitás
A győzelem legfontosabb kulcsa ebben a játékban az aktivitás. Sajnos, ezt nem lehet megkerülni. Akármilyen tehetséges is vagy, szart sem tudsz csinálni, ha nem vagy fönt.
Naponta egyszer egy 1-es sebességű világhoz (napi 1 óra)
kétszer naponta egy 1.5-ös sebességű világhoz (napi 1-2 óra)
háromszor egy 2-es sebességű világhoz. (napi 2-3 óra)
*
Ezek csak erős becslések, talán elevickélsz kevesebbel is, de akkor biztosan nem, ha versenyképes akarsz maradni. Ezek az idők átlagok; azokon a napokon, amikor támadnak, vagy támadásokat indítasz, nyilvánvalóan hosszabb ideig kell fent lenned, míg máskor elég 10 perc leellenőrizni, hogy van-e bejövő támadásod, satöbbi.
Megjegyzés: Nem számít, hogy hány ember tudja figyelni a fiókodat „bármikor, amikor csak elmész otthonról”, ne bízz abban, hogy olyan jól fognak helyettesíteni, mint amilyen jól te teljesítenél. Ahogy a saját és mások fiókja nő és nő, egyre nehezebb dolgod lesz helyettest találni. A saját idődet fordítsd a fiókodra, ne a barátodét. Annak ellenére, hogy sokan azt hiszik, a jó játékosoknak a nap 24 órájában van helyettesük, ez általában nem igaz, gyakran csak álmatlan éjszakák és hajnali 2 órás ébresztések állnak a dolgok hátterében.
Úgyhogy ha új világot keresel, válaszd ki, hogy melyik sebesség passzol leginkább az életedhez, és melyik egységeket/beállításokat szereted a legjobban, aztán tarts ki emellett, ne játssz sok világon egyszerre. Csak az, hogy az X világ újabb, vagy most nyitott, nem jelenti azt, hogy az a neked megfelelő világ. Minden valószínűség szerint az a világ, ami már 6 hónapja megy, jobb lenne neked. Csak az, hogy nem kezdhetsz középen, még nem jelenti azt, hogy nem lehetsz sikeres, és érhetsz el egy jó helyezést (ha épp erre hajtasz). Sőt, sokszor tényleg könnyebb jóval a szerver indulása után a térkép szélén egy nagy és sikeres birodalmat építeni, mintha nyitáskor kezdenénk.
A politikából és a világ külső fórumából is vedd ki a részed, hogy a neved ismert legyen, de vigyázz, ne legyél spammer. CSAK jól átgondolt hozzászólásokat küldj el; jobban jársz ha csöndben maradsz, mintsem hogy spammelj vagy valami hülyeséget mondj. Van egy csomó jó játékos, akiket sosem ismernek meg, mert nem beszélnek, és ez önmagában még nem baj, de egy ismert név már önmagában is sok ajtót kinyithat, ami egyébként zárva lenne előtted; például egy új klánhoz, barátokhoz, szövetségesekhez. Továbbá ez segíteni fog, hogy jobban kapcsolatban maradj a világ politikai légkörével, ami ugyancsak nagy segítség lehet, például ha a játék abba a szakaszba ér, hogy egy új területet szeretnél meghódítani.
**
*: Ezek az online idők a játék azon időszakára vonatkoznak, ahol már nincs káosz. Ez körülbelül 5-6 hónap után alakul ki egy 1-es sebességű világban. Addig, amíg farmolnod kell, és építkezned, ennél sokkal-sokkal aktívabbnak kell lenned a kívánt cél elérése érdekében!
**: Például: egy klán tagjai fejenként 30-40 faluval megtömnek egy kontinenst, és belül elfogyott a használható falu. A klánod ki szeretne törni valamerre. Ilyenkor nem árt, ha van 1-2 jó kapcsolatod más kontinenseken.
Korai építési stratégia
A következő nagy blokk, amit meg kell tanulni, az az építési stratégia. Nem csak az, hogy mit, hanem hogy mikor építs. Az építési stratégiák nagyon eltérőek lehetnek néhány szempont figyelembevételével: a játékos saját stratégiája, a világ kora, szomszédjaid, farmolás, aktivitás, meg néhány más dolog miatt. Szó lesz a korai katonaképzésről is, de ez egy másik fejezetben lesz bővebben kifejtve.
Amint megkapod az első faludat, az elsődleges célod a nyersanyagtermelés felturbózása. Amíg te is, és vélhetően a szomszédjaid is a kezdők védelmét élvezitek, két lehetőségetek van. Vagy 1) felfejleszted a bányákat, vagy 2) farmolod a barbárokat. Sajnos a barbárokra nem alapozhatsz, vagy mázlid van, és van néhány a közeledben, vagy a második opció nem járható út.
Az első néhány építésed tehát bánya kell, hogy legyen. Az aktivitásodtól függően szükséges lehet feltolni a raktárt egy-két szinttel, de remélhetőleg jó darabig olyan alacsonyan tudod tartani a készleteket, hogy nem lesz ebből gondod. Fallal és rejtekhellyel ne vesződj a védelem első felében, mivel ugye nem támadhatnak meg. Ha egy késői világban kezdtél, és problémáid vannak a nyersanyag egyensúllyal, akkor kifizetődő lehet egy-két szintet húzni a piacon.
Ha van a közeledben barbár, akkor érdemes megépíteni a barakkot és/vagy a szobrot, és képezhetsz néhány lándzsást, hogy hozzá tudj jutni egy kis extra nyersihez. Attól függően, hogy mennyi barbár van a közeledben, mennyi nyersit hoznak el, és milyen aktív vagy, próbáld meg megtalálni az ideális létszámot a lándzsásaidnak, hogy annyi legyen, amennyi a munkát éppen el tudja végezni, ne legyen fölösleges katonád. Ha a nyitáskor kezdtél, akkor nem érdemes 500-nál több lándzsást csinálni, későbbi világban ez a szám úgy 1000-re rúg. Ha úgy érzed, hogy még több katona kell a farmoláshoz, akkor csinálj inkább bárdost, vagy még jobb, könnyűlovast.
Amikor már elérted azt, hogy a főhadid 24/7-ben épít, akkor elkezdheted felhúzni. Előtte nem érdemes fejleszteni. Ennél a pontnál érdemes megépítened a barakkot és a kovácsot is, szintén 24/7-es képzéssel, a cél, hogy bárdosaid legyenek minél hamarabb. Emlékeztetőül, ne építs többet 500 lándzsásnál és kardosnál (korai világban) vagy 1000 lándzsásnál és kardosnál (késői világban), sőt, igazából ennek a felénél jó lenne megállnod (250/500).
Ahogy közeledsz a kezdő védelem végéhez, el kell kezdened építeni a falat, hogy megvédd magad. A fal sokkal hatásosabb védekezésben, mint a katonáid, mivel nem csak alap védelmet ad, arányosan növeli a teljes védelmi erejét a katonáidnak (még ha nincsenek is túl sokan). Ráadásul a falad MINDIG sebezni fogja az ellenséget, amikor megpróbál farmolni, hacsak nem gépekkel jön (amiket szintén le kell tudnod gyűrni). Ez, párosítva az aktivitással, elég kell, hogy legyen, hogy elbátorítson mindenkit a korai ellened irányuló agresszióktól.
Ahogy elkezdesz növögetni, ne siess el semmit, a kulcs az egyensúly. Ha belemész a versenybe, és túl hamar akarsz nemest képezni, vagy bányákat vagy barakkot/istállót fejleszteni, anélkül, hogy megfontolnád a többi aspektusát a dolognak, akkor hamar hátrányban fogod magad találni másokkal szemben. A farmolástól, aktivitástól és szomszédjaidtól függően növögess, és a célod az legyen, hogy a barakkod, az istállód, és főhadid is 24/7-ben képezzen/építsen. Ha várnod kell a nyersire, akkor fejleszd a bányákat, vagy piacot (ha a kereskedelem már szabad), és farmolj gyakrabban, lehetőleg hatásosabban (ehhez pedig általában több katona kell).
Megjegyzés: Egyensúly alatt ezt értem: A bevétel és kiadás közötti egyensúly, nem pedig fejlesztési szintek közti egyensúly. Lehet, hogy csak 15-ös szintű bányáid vannak, 20-as barakkod, és csak 10-es főhadid, vagy fordítva, 20-as bányák, 5-ös barakk, 15-ös főhadi. Ez mind attól függ, hogy milyenek a farmjaid, a szomszédjaid, és a saját aktivitásod. Nincsen varázsformula, nincs olyan, hogy A épületből legyen X szinted, B-ből Y szinted, és minden menni fog, mint a karikacsapás. Ha mégse sikerülne a dolog az első pár alkalommal, és elfoglalnak, akkor se csüggedj. Néha hiába csinálsz mindent „jól”, a vége akkor is kudarc lesz.
Ahogy tovább nősz, és megvolt az első foglalásod, és elkezdesz terjeszkedni, van néhány alapszabály, amit jó, ha tudsz:
1) A rejtekhelyek haszontalanok. Ne foglalkozz velük, lehetőleg bontsd le őket, amikor csak tudod. *
2) Nincs szükséged rá, hogy a főhadid 20-as szint fölé vidd. A pontokra nincs szükséged.
3) A műhelyet nem kell kimaxolnod. Az 5-ös szint gyakran több, mint amire szükséged van. **
4) A max pontos faluk, nem jók. Sőt, általában az a jó, ha MAX 10.000 pontosak a faluid.
5) Nem az határozza meg egy falu értékét, hogy mennyi pontja van, hanem inkább az, hogy mennyi katona van benne.
6) Amiket mindenképp maxolj ki: Barakk, Tanya, Raktár***, Bányák
Fontos, hogy kitapasztald a faluépítésben az egyensúlyt a katonák, pontok és hatékonyság szempontjai szerint. Majdnem minden épület pontokat ad, és katonák helyét veszi el a tanyából. Bár az a pár pont, amit egy-egy épület ad, vagy az a pár katona, amivel kevesebbet tudsz képezni nem tűnik soknak, de később hatalmas szerepe lesz. 500 pont és 125 katona nem túl sok egy falunál, de ha van 100 falud, akkor ez már 50.000 pont lesz és 12.500 katona, aminek a morálban már lehet szerepe. És ez csak egy pici különbség volt, gyakran akár 1000 pontot is megspórolhatsz egy falun, és felszabadíthatsz 250 tanyahelyet, megduplázva ezzel az előző értékeket. Szóval ahogy építgeted a falvaidat, lásd a nagyobb képet is, és mérlegeld, hogy egy-egy épület tényleg szükséges-e. Például, ha nem vagy szűkében a kosoknak, akkor nem valószínű, hogy fejlesztened kell a műhelyt, sőt, a védekező falukban egyenesen fölösleges megépíteni***, és talán extrém esetekben ez vonatkozik az istállóra is (bár ezt nem ajánlom), a képzési stratégiádtól függően.
Farmolás
Ha mindig kíváncsi voltál, hogy a „nagy” játékosoknak hogy van mindig olyan jó startjuk, ne is keresgélj tovább. A válasz a következő: Farmolás, de durván sok. Ez aktivitást és agresszív magatartást igényel. A célod az, hogy mások nyersanyagával tápláld magad, hogy előnyre tegyél szert. A lényeg az, hogy annyi nyersit szerezz és használj fel, amennyit és amilyen gyorsan csak tudsz. Általában a leghatékonyabb nyersanyagszerzés nem a bányák építéséből jön, hanem a szomszédjaid kizsákmányolásából.
nyersanyag->katonák->több nyersanyag->több katona->több farm->több nyersanyag->több katona->győzelem
Gyors KL képzés
Ha aktív vagy, akkor kifizetődő lehet hamar kifejleszteni a könnyűlovasokat. Ha csak napi 1 órát vagy fönt, akkor inkább egy lassabb útját válaszd a KL kifejlesztésének. Amint azt mindnyájan tudjátok, a könnyűlovas a legjobb egység a farmolásra. Gyorsak, és arányaiban is a legnagyobb zsákmányt képesek elvinni (kivéve a lándzsást, de azokat marhakönnyen kinyírják). A KL ráadásul fantasztikus támadó, ami hatalmas előny lehet, ha az ellenfeled kiképezte a lovagját meg néhány kardost, ami a bárdosok ellen hatásos védelem lehetne. Ez a stratégia lehet, hogy még nem neked való, de ha gondolod, itt van néhány irányelv.
A stratégia –
Kezdettől a lándzsásokra gyúrsz (a lovag után persze, de ezt mondanom se kell), és folyamatosan képzed őket. Aktívan farmolnod kell a környező falvakat. A bányáidat is fel kell kicsit húznod, mondjuk 9-es, 10-es szintre, utána hagyhatod őket. Innentől a cél az istálló megépítése.
10-es főhadiszállás (először ezt építsd meg)
5-ös barakk
5-ös kovács
Utána csináld meg az istállót, a felderítőket hagyjad, told fel 3-as szintre az istállót. Fejleszd ki a KL-t, és kezd el képezni őket. Ha észrevetted kihagytuk a bárdos és íjász kifejlesztését a KL képzés stratégiájánál. Egyszerűen csak csinálj lándzsásokat és farmolj őrült módjára. Az aktivitást megint csak hangsúlyozni tudom, enélkül talán jobb, ha valami hagyományosabb utat követsz a fejlődéshez.
Aquil 05.04.-án/-én 18:39 órakor Idéz
Védekezési stratégia*
4 módja van a védekezésnek, és ahhoz, hogy tényleg igazán jó játékos legyél, mindet el kell sajátítanod.
Az első a bebiztosítás. Ez a legalapabb készség a védekezésben, és egyben az egyik leghatásosabb is. Ennek lényege, hogy megerősíted a támadás alatt lévő falukat, annak érdekében, hogy megöld a támadókat. A probléma csak az, hogy bár egyszerűnek tűnik a dolog, mégis sokaknak nem sikerül. Vagy kevés védelemmel készülnek, vagy rosszul választják ki a bevédendő falvakat.
Amikor bebiztosítasz, figyelj oda ezekre:
-Ne védj be olyan falut, aminek nem 20-as a fala.
-Ne védj be falut kevesebb, mint 30.000 védekező egységgel.
-Ne védj be falut csak nehézlovassal.
-Ne védekezz támadó egységekkel.
-Ne próbálj meg bevédeni távoli, elszigetelt falut.
A célja a bebiztosításnak az, hogy maximalizálod az ellenfél veszteségeit, míg a magadéit minimalizálod. Falvak bevédésénél, a támadással ellentétben, megoldható, hogy akkora haderőt állíts össze, amekkorát csak akarsz. Ami ha figyelembe vesszük, hogy a csaták hogyan kerülnek kiszámításra, egy hatalmas előny. Egy-egy támadósereg nem tud nagyobb lenni 20.000 támadónál (kivéve a tanya bónuszt), amihez ha hozzávesszük a fal kínálta bónuszt, akkor a mérleg egyértelműen a védekező fél fele billen. Ha okosan használod a védelmedet, akkor kihúzhatod ellenfeled méregfogát, igen csekély saját veszteséggel. Csak arra emlékezz, hogy minél több védelmet tudsz összeszedni, annál kisebbek lesznek a veszteségeid. Amikor védekezésre szorulsz, akkor a játék mindig arról szól, hogy hogyan tudsz a legtöbb katonát spórolni, amiben a bebiztosítás nagy segítségedre lehet.
A következő lehetőség a nemesek blokkolása. Ez a védekezési metódus jóval fejlettebb, mint a bebiztosítás, viszont gyakran nagyon pontos tervezés és időzítés kell hozzá. Ráadásul ha nem tudod, hogy hogyan lehet megjelölni a bejövő támadásokat, akkor ezzel a nem fogsz sikerrel járni. A célod itt nem az, hogy megöld a támadó sereget, hanem az, hogy megpróbálsz dodge-olni, és csak a nemesek ellen védekezel. Ez egy elég rizikós stratégia, de rendkívül hasznos lehet, hogy időt nyerj, ha hosszabb ideig kell kitartanod, és kevés a katonád.
A dolog úgy működik, hogy először megjelölöd a beérkező támadásokat aszerint, hogy nemes vagy nuke** sebességgel jön-e, azért, hogy később be tudj dodge-olni a tisztogató és „nemeselő” támadások közé. Gyakran ehhez másodpercre pontosnak kell lenned, néhány esetben ezredmásodperc pontosnak, hogy biztosan eltaláld azt a keskeny határvonalat, ami elválasztja a támadásokat. Ez a mód azért működik, mivel a nemesek (főleg a vonat középső nemesei) gyakran minimális kíséretet kapnak, ami könnyű célponttá teszi őket, és ugye ha a nemes meghal, a hűség nem csökken.
Csakhogy amint mondtam, ez a metódus rizikós. A falud gyakran, ha nem mindig, elveszíti a falát, ami az ezt követő védelmi munkát elég kockázatossá teszi. Ráadásul a sikerhez az is kell, hogy a fiókodat valaki 24/7-ben figyelje, mert ha nem tudod megjelölni időben a támadásokat, akkor halott vagy. Sőt, mindig ott a lehetőség a támadók kezében, hogy a nemeseiket egy teljes támadósereggel kísérjék, ami a legtöbb védelmi erőn átmegy, ha már nincs fal. Meg azt is megcsinálhatják, hogy beraknak a vonat közepébe még egy tisztogató sereget. És mégis, mindezek ellenére, ha ezt a stratégiát egy játékos megfelelően alkalmazza, akkor szinte örökké életben maradhat minimális védekező katonával is.
A védekezés következő módja az ellentámadás. Ha folyamatosan csak védekezel, nem fogsz tudni visszaütni. Támadókat gyorsabban tudsz gyártani, mint védőket, szóval ha nem ütsz vissza, akkor hosszútávon bukásra vagy ítélve. Sőt, a támadóiddal hatásosan meg is tudod védeni magad, ha az ellenséges támadófalut veszed célba. Az első lépés ehhez, hogy meg tudd különböztetni az ellenfél támadó és védőfaluit. A következő, hogy úgy időzítsd a támadásod, hogy akkor érjenek be, amikor az ellenfél serege is otthon van. Ez a legjobb, és leghatásosabb módja, hogy megbénítsd az ellenfeled. A hátránya ennek az, hogy könnyen dodge-olhatják a támadásodat. Ezért akkor jársz a legjobban, hogyha úgy időzíted a támadásodat, hogy pont egyből azután érkezzenek meg, ahogy az ellenfél támadói hazaértek, így nem lesz ideje elküldeni őket otthonról.
Végül a legrendhagyóbb módja következik a védekezésnek, de egyben az egyik leghatásosabb is: a saját falud „nemeselése”. Ez a metódus olyanokat foglal magában, mint például szándékosan hagyni, hogy az ellenfélé legyen a falud, sőt még segíteni is neki, hogy „könnyebben” elfoglalja azzal, hogy lecsökkented a saját hűségedet. Ez persze megint egy kockázatos manőver. Cserébe nagyon hatásos lehet, főleg azokon a világokon, ahol nem érmés rendszer van. A cél az, hogy hagyod, hogy az ellenfél elfoglalja a falut, elköltve ezzel egy nemes árát, majd újra és újrafoglalja magát, és végül tiéd a végső nemes. Így az ellenfeled rendkívül sok nyersit fog veszíteni, aminek következtében az ellened irányuló hadjárat eléggé lelassulhat. Ráadásul a saját katonáit fordítod egymás ellen, mivel folyamatosan magát támadja, miközben jönnek be a vonat tagjai.
Ha ezt a módszert választod, akkor figyelj oda, hogy előtte „használd el” a támadás alatt lévő falu katonáit, mert különben amikor elfoglalják a falut, akkor harc nélkül fognak eltűnni. Vedd azt is figyelembe, hogy a nemes árát te is meg fogod érezni, ha nem érmés rendszer van. Meg azt is érdemes figyelembe venni, hogy amikor a falut épp elfoglalta, akkor kevesebb pontod lesz, így talán egy másik falunál kedvezőbb morállal harcolhatsz, ami egy hajszálon múló harcnál jelentős lehet. Aztán jössz a saját támadóiddal és nemeseddel, és egyszerűen visszafoglalod a falut. Csak lehetőleg időzítsd megfelelően közel az utolsó nemeséhez (lehetőleg egynéhány másodpercre), vagy különben már könnyen az ellensége erősítésével találhatod szembe magad, amit egy megépített fal mellett talán már le se tudsz győzni. Csak úgy, mint az előző védekezési módoknál, az időzítés itt is kulcsfontosságú.
*: Ez a fejezet egyértelműen a többfalus játékszakaszra vonatkozik, de ne feledjük, ami kicsiben, az nagyban, és fordítva.
**: nuke=teljes lakosságnyi támadósereg. Általában 250-300 faltörő kost, 6000+ bárdost és 3000+ könnyűlovast jelent. Elnevezését arról kapta, hogy körülbelül annyira pusztító erejű lehet egy ilyen támadás, mint egy atombomba Ezért kell a bebiztosításnál atom-biztos védelmet intézni
Nemesek
Korai faluszerzés
Oké, mivel elkezdődik a faluszerzési szezon, és egyre közelebb kerülsz hőn áhított második faludhoz, épp itt az ideje, hogy körülnézz egy kicsit, hogy merre terjeszkedj. De melyik falu is a legalkalmasabb? Mit foglalsz el, és mit tartasz meg farmnak? Közeli, vagy távoli falut foglalj el? Megéri kitisztítani egy falut ahhoz, hogy elfoglald?
Mindenek előtt kell képezned egy nemest, és meg kell tanuld, hogyan használd. Gondolom mindenki olvasta a Segítséget, de azért itt van:
20-as főhadi
20-as kovács
10-es piac
Utána jöhet az akadémia, utána meg vagy az érme, vagy a csomag, és végül a nemes.
Most, hogy van nemesed, kell egy célpont. Először is, általában nem túl jó ötlet a farmodat elfoglalni. Az, hogy valami jó farm, és valami jó potenciális falunak, az két különböző dolog. Egy jó farmnak magasak a bányái, egy jó falunak gyors a katona képzése. Amit te keresel, az nem a „teljes csomag”. A célpontodnak talán kicsik a bányái, vagy rosszak a farmolási lehetőségei, vagy ilyesmi, de attól még lehet jó célpont. Amit te keresel, az egy olyan falu, ami egy újabb kiképzőközpont lehet, hogy még gyorsabban tudd pumpálni a katonákat. Később majd pöpec falu lesz belőle úgyis.
Szóval amikor szétnézel a felderítőid jelentései közt, akkor olyan falut keresel, aminek nagy a barakkja és az istállója. A kovács és a tanya is fontos. A főhadi és a bányák is jól jönnek, de azok lehetnek kisebbek is, nem olyan nagy probléma. Ezek a lényegi szempontok egy jó második falunál. Elvileg úgyis annyit farmolsz, hogy a második faludat fel tudod nyomni a másik segítségével addig, hogy a saját lábára álljon mind a bányák szempontjából, mind farmolás ügyileg, de amire MINÉL ELŐBB szükséged van, azok a katonák, farmoláshoz, és a külső fenyegetések elhárítására.
Ilyenkor vagy a legsebezhetőbb, miután elfoglaltad a második faludat. Minden bizonnyal hatalmas befektetésbe került megszerezni, és valószínűleg a katonáid jórészét fel is kellett áldoznod. Ráadásul most 2 falura oszlanak az erőid, bár csak az egyik faludnak van önálló hadereje. És éppen ezért kell, hogy a második falud egy katonai erődítmény legyen, nem pedig egy aranybánya. Szóval ha kellően farmolsz, akkor az aranybánya nyersije úgyis hozzád vándorol, mégha a falun nem is a te neved áll, de elfoglalni akkor sem lenne sok értelme.
Ezt észben tartva óvatosnak kell lenned, hogy kit választasz ki célpontnak, ha egy aktív játékos után veted magad. (Megjegyzés: Igazából inaktív játékost foglalni csak és kizárólag a 4.0-ás verziónál, vagy frissebbnél van értelme a növekvő barbárok miatt. Ha más beállításokkal megy a szerver, az első foglalásod mindig aktív játékos kell, hogy legyen.*)
Amikor aktív játékost támadsz, tanulmányoznod kell őt, és a szomszédjait. Nézd meg, hogy mennyi klántársa van a környéken, van rá esély, hogy egynéhányan megpróbálnak majd neki segíteni. Ha van megérzésed az aktivitását vagy az online időit illetően is, akkor ezt is használhatod ellene. A távolságnak is fontos szerepe van. Ha közel van (1-3 mezőnyire), akkor gyorsan fogsz tudni mozogni, és azelőtt el tudod őket foglalni, hogy bármit észrevennének. Ha a 13x13-ad csücskében van, akkor sok sikert, valószínűleg küzdelmes foglalás lesz. Minden mező, amivel a célpont távolabb van, az újabb 60-90 percet jelent MINDEN támadásnál, amire szükséged lesz. Az nem csak arra ad több időt, hogy erősítést kérjen, hanem a természetes hűségregeneráció hatása is érezhető lesz, és így még tovább kell majd harcolnod a faluért. A veszteségeket is mérlegelned kell. Ahhoz, hogy egy aktív játékost elfoglalj, gyakran elég jelentős mennyiségű védelmet kell kipucolnod (vagy különben az illető már farm lenne).
Ügyelj arra, hogy elbírd a veszteségeket és mindig számolj az esetleg beérkező erősítésekkel is. Használd a szimulátort, és hozz egy okos döntést. Nem ritka eset, hogy valaki megpróbál elfoglalni egy aktív játékost, és végül ő maga válik célponttá, mert túl nagy fába vágta a fejszéjét, és meghaltak a katonái.
Sok játékost láttam már, akik kitisztítottak egy remek potenciális második falut, de a beérkező erősítés megölte a megtizedelt seregét, vagy épp elfoglalták/farmolták miután elfoglalta a második faluját, mert nem maradt katonája, amivel harcolhatott volna. Azt se felejtsd el, hogy ezek a farmoló katonáid, akiket harcba küldesz, vigyázz, hogy ne ölesd meg őket, különben nem fogsz tudni farmolni. Nincsen varázsszám, vedd figyelembe a területed aktivitását és a veszélyforrásokat. Néha 50%-ot is elbukhatsz, vagy akár 75%-ot, de más esetekben 25% vagy 20% is túl sok lehet. Mint mindig, ha „jól” csinálod se mindig garantált a sikered.
A foglalás menete
Két fő módja van a foglalásnak KH-ban, a vonat és a hullám. A vonat az alap megoldás, ez 4-5 nemes elküldését jelenti egymástól pici időkülönbséggel, hogy a célfalu hűségét 100%-ról levigye 0%-ra, amilyen gyorsan csak lehet. A másik, a hullám módszer nemes(ek) küldését jelenti többször egymás után, hogy lefaragja a hűséget, és végül elfoglald a falut. Mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya. Mindkettőnek megvan a maga helye és ideje, hogy mikor lehet hatékonyan és helyesen alkalmazni.
Vonat:
+ Gyors, kicsi időt hagy az erősítésnek.
+ Tökéletes időzítéssel és koordinációval nagyon nehéz ellene védekezni.
+ Fókuszálja a támadásokat, így tudod a nuke-jaidat összpontosítani.
+ Bármilyen távolságban hatásos.
- Könnyű felismerni.
- Rossz időzítés hasztalanná teheti a próbálkozást.
- Lehetőséget ad a nemeseid levadászására**.
- Több nemes szükséges hozzá.
Hullám:
+ Kevesebb nemes kell hozzá.
+ Nem olyan egyszerű felismerni.
+ Eloszlatja a védelmet a faluk között.
+ Nem igényel komoly időzítést.
+ Nem okoz problémát a morál.***
- Több időt igényel, lehetőséget ad az ellennek védelem szervezésére.
- Csak rövid távolságban hatásos.
- A támadóseregeidet megosztja.
- Tovább kell online lenned, mivel folyamatosan kell küldözgetned a támadásokat
Openeye NL/kata stratégiája
Néhány dolgot meg kell értenetek, hogy tudjatok majd követni.
1) Először is, ez a stratégia matematikailag nem a legoptimálisabb. Bocs, de ami papíron működik, az ritkán működik a valós életben. Akik szerint működik, azoknak tényleg jobb rálátásra van szükségük a való világban és a KH-ban. Nem ismerek senkit, aki 20.000 bárdos sereget használna, pedig a matek szerint ez lenne a leghatásosabb stratégia.
2) Ez a stratégia nem a megfontoltabb/bizonytalankodóbb játékosoknak szól. Ez eléggé egy mindent vagy semmit ügylet, egyszerűen a fejlesztési szintek miatt*. Ha a faludnak nincs kifejlesztve a NL 3-as, akkor nem küldhetsz oda NL-t védekezni. Túl sokat veszítenél ahhoz, hogy hatásos maradj, és KL-el a támadóseregedben meg elvesztenéd a lehetőséget, hogy NL 3-ast fejlessz. Ráadásul az egységesség egyszerűbb.
3) Ez a stratégia eredetileg Thar ötlete volt (legalábbis a .net-en), bár én egy kicsit átalakítottam főleg a katapultok miatt, ahogy mostanában mindenki teszi.
4) Ha nem tudod megkülönböztetni a fake-eket az igazi támadásoktól, és nem tudsz helyesen időzíteni/bebiztosítani falvakat, akkor el fogsz bukni a KH-ban, de főleg ezzel a stratégiával.
5) A módszer főleg akkor működik, amikor minden faludat ugyanúgy hívják, egyszerűen azért, mert ez még jobban összezavarja az ellenséget.
6) Vedd figyelembe, hogy World 4-es sebességekről beszélek. Persze ez nem feltétlenül egyezik meg a te világoddal, de az arányok ugyanazok maradnak.
7) Természetesen ez az egész a régi egységes beállításra vonatkozik.**
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Az én NL stratégiám:
A falvakat tizessével csoportosítom, a távolság alapján (főleg az irányíthatóság miatt, és hogy az arányokat könnyebb legyen felügyelni). 6:3:1 Támadó:Védő:Felderítő
Támadó falu:
1250 NL
11500(kb) Bárdos
200 faltörő kos
Védekező falu:
1250 NL
11500(kb) lándzsás
200 kata
Felderítő falu:
5000 kém
8500(kb) lándzsás
200 kata
Fejlesztések:
Támadónál: Lándzsa:Kard:Bárd:NL:kos
Védőnél: Lándzsa:Kard:Felderítő:NL:kata
Először is, az első dolog amire szeretnék rámutatni, hogy én ezt a taktikát alkalmaztam, hiába volt mind a 100 falum szinte egymás mellett. Ez nem csak akkor működik, ha szétszórtan vannak a faluid, sőt, igazából még sokkal jobban működik, ha be vagy tömörülve. Ez a stratégia nem erővel veri meg a többit. Egyértelmű, hogy az átlagereje a seregeidnek viszonyítva gyengébb, mint egy lándzsa/kard és bárdos/KL sereg. Amit nyersz, az a sokoldalúság, gyorsaság, ravaszság, és ellenfeleid elcsüggesztése.
Miért az 1250 a mágikus szám? Egyszerűen egyensúlyi dolgok miatt. Könnyű elragadtatni magad, de ne feledd, hogy (statisztikailag) gyengébbek a kardosnál/KL-nél. Nem szeretnél átbillenni az egyik oldalra, meg kell tartani az egyensúlyt. És bár 10.000 lándzsás/1250 NL nem egy balanszolt védelem, de meg fogod látni, hogy a falvaidból többször 1250 lovast tudsz előhozni, messzebbről érnek a kívánt helyre, akár a támadó falvaidból is, meg fogod látni, hogy védelmed rájuk épül. Továbbá, a bárdosok összehasonlítva jobb támadók a NL-oknál, szóval megéri kicsit feléjük billenteni az egyensúlyt (jobban, mint ahogy azt egy KL-es seregben tennéd).
Védelmi stratégia:
Mivel mindenkinek egyszerűbb megérteni a stratégia előnyét védekezésnél, mint támadásnál, ezért itt kezdem. A L/NL hadsereg 3-szor gyorsabban épül meg, ez önmagában is hatalmas dolog. Háborús időkben nem árt, ha két hét alatt felállítasz egy sereget, nem akarod egy hónapig képezni őket. Ráadásul mivel a lándzsások majdnem kétszer olyan gyorsan mennek, mint a kardosok (igazából nem, de szükség esetén néha úgy tűnik), és az erősítésed a leglassabb egység sebességével halad, olyankor sokkal több sereget sokkal messzebbre tudsz mozgatni, ha szükséges.
Ez főleg akkor tűnik föl, amikor belépve azt látod, hogy egy-két órád van az első becsapódásig. Olyankor, amikor nem tudod megítélni az ellenség leglassabb egységét, mert későn jelentkeztél be, ez a stratégia tündökölni fog.
Példa 1:
Belépsz, és látod, hogy bejövőid vannak, vagy csak simán bejövőid vannak egy frissen foglalt faluba, amik azelőtt indultak, hogy elfoglaltad volna azt. Mindkét esetben lehetetlen megállapítani a támadók sebességét, és csak 2 órád van a becsapódásig.
Egy hagyományos L/K védelemmel csak 2 mezőnyi távolságról tudsz teljes sereget bevonni, és lándzsákat 3 mezőnyiről. Valószínűleg csak 1-2 védő falud van arra (ha szerencsés vagy, és közel van a központodhoz a falu). Szóval dönthetsz, hogy megerősíted a falut, és nagy veszteségeid lesznek (főleg a második esetben, egy fal nélküli falu védésénél), vagy vársz, és megpróbálsz ellentámadni. Nem valami sok lehetőség, és pontosan abban a helyzetben vagy, amiben az ellenség látni szeretne: vagy a faludat veszted el, vagy sok katonádat.
Ellenben a NL stratégiával jóval több lehetőséged van. 2 óra alatt a teljes véderőt 3 mezőnyi távolságból tudod behívni (ami majdnem dupla annyi mezőt jelent, mint az előző esetben), és nehézlovasokat pedig 7-8 mezőnyi távolságból. Ez 2-3 teljes védőfalu védelmét jelenti, és amennyiben a támadófaluid nehézlovasai is készek a védekezésre, ez még 4-5 falu nehézlovasait jelenti. (Talán többet is, ha annyira egybe vannak a faluid, mint nekem voltak.)
2 óra alatt olyan különbségekről beszélünk, mint 20k/20k és 30k/10k NL. Kérlek számold ki, és mondd meg melyik fog tovább kitartani… Kevesebbet veszítesz, kisebb sérülése lesz a falnak, ráadásul a veszteségeid 8 falura lesznek elosztva, aminek következtében az újraképzés negyedannyi időbe fog telni (vagy kevesebbe), mintha 2 faluban kéne újraképezned. Így 8 falud lesz, ami képzi a katonákat a barakkból és istállóból, amíg a másik módon csak 2 barakkból tudnál képezni.
Oszd el a veszteségeket; elosztódik az újraképzés.
Ez a stratégia főleg akkor tündököl, amikor közel vannak a falvaid egymáshoz, a fent illusztrált eset miatt. Minél közelebb vannak a faluid, annál távolabb kell az ellenfélnek mennie, és annál kevesebb idő kell az erősítésnek. A védelem működik, mert megengedi, hogy megpakolj falvakat, így minimalizálva a veszteségeidet, amíg az ellenségét maximalizálod. Nem az a cél, hogy ne veszíts többet, mint az ellenfél, hanem az, hogy 4-5-ször annyi katonát ölj meg, mint amennyit te veszítesz.
Ebből a nézőpontból a katonáid sokkal tovább tudnak kitartani, mintha lándzsás/kardos védekezést alkalmaznál.
Néha azonban megszivathatnak. 1000+ bejövőd van, és mind egyszerre jönnek. A lándzsás/NL taktika itt nem olyan erős, mint a lándzsás/kardos, de akkor hogy éled túl?
Példa 2:
A legrosszabb félelmed valóra válik: Rengeteg bejövő, sok ellenség, sok nemes. Van időd reagálni, több mint egy napod, de mi haszna?
Először is, ne pánikolj. Láss hozzá a bejövők megjelöléséhez. Több mint a fele ennek a szarnak csak fake lesz, kosokkal, felderítőkkel, vagy olyan seregek, amikben nincs nemes. Válaszd ki a nemeseket és a vélhető nuke-okat. (Ahogy minden jó játékos csinálná, nemde?) A legtöbb ilyen méretű hadművelet nem időzíthető, méreténél fogva, talán az egyes falukon igen, de a falvak között nem. A nemesvonat az „A” falura 5 órával később érkezik, mint a „B” falura, a „C” és „D” falvak meg 2 órával később, stb. stb. Találd ki, hogy mik ezek külön-külön? Sokszoros ismétlése az első példának. Persze egy jóval nagyobb mértékű dolog, de nem kivédhetetlen.
Néha persze nem tudsz elég védőd szerezni időben, a falak lerombolva, és az időzítésük is megegyezik még falvanként is. Mit lehet tenni? Tiéd a lehető legjobb dodge-olási lehetőség. Minden falvadban van védelem, ami csak arra vár, hogy elcsípjen egy nemest valahol. És amíg nemesvadászatot játszol az A szektorban, addig a B szektort bebiztosíthatod 2 óra alatt, hogy kinyírja a nuke-ot, vagy akár kettőt is, és két órával később elhívható máshová, hogy ott is elkapjon egy nuke-ot. (Mert nemcsak kétszer olyan gyorsan érnek oda az erősítéseid, hanem kétszer olyan gyorsan érnek haza is, hogy utána áthelyezhesd őket szintén kétszer olyan gyorsan.)
Sajnálom, de a lándzsa/kard közel sem képes ilyesmire. A támadóseregeidet a klasszikus L/K és Bárd/KL felállásban elküldöd, hogy vagy visszaszerezzenek egy elveszett falut (nem mintha egy ilyen helyzetben katona nélküli falvakra lenne szükséged), vagy öngyilkos támadásra indulnak, hogy felbőszítsd az agresszort (aki ha okos, csak dodge-ol). Míg a másik oldalon a NL bár papíron nem tart ki sokáig, de egy elszánt játékos irányítása alatt, és éber helyettesítők segítségével igazán jó esélyekkel veszi fel a harcot. El kell persze ismerni, hogy van egy pár olyan szituáció, amikor nem számít semmi, halálra vagy ítélve. (Ilyen esetben egy pár nemescsomag megőrzése, és a térkép szélére menekülés mindig egy végső megoldás marad.)
Előbb-utóbb lelassulnak. Egy-két hét intenzív harc után, ha az ellenfeled nem igazán ért el átütő sikereket, akkor elkerülhetetlen, hogy egy picit elbátortalanodjon. Még egy-két héttel később pedig minden bizonnyal már meg is térültek a veszteségeid, és kiképzés alatt állnak majd az egységek, hogy a jövő héten ismét csatába indulhassanak. (Ha ügyesen kitartottál.)
És ha megtörtek, legyőztek, elpusztítottak, akkor még mindig hosszan élvezheted a „nyírd ki a nemest” játékot. Kérdezzétek meg Thar-t (örök csúcstartó), föltartotta az MCD-t és a w00t-ot 3 hónapig, úgy hogy folyton elcsípte a nemeseket. Ő szó szerint egy másodperces vonatokat vágott ketté (de kezdek eltérni a tárgytól). És egy ilyen szituációban nincs jobb egység a nehézlovasnál. Ők a leggyorsabbak, és ha van néhány minden faludban, akkor több lehetőséget adsz magadnak, ha elszúrnád az időzítést az első pár alkalommal.
Támadó stratégia:
Egyértelmű, hogy a nuke-jaid gyengítettek, mivel nincs bennük KL. A nehézlovas és a könnyűlovas közt annyi különbség van kb, mint a KL és a bárdos között. Matematikailag megérné csak bárdosból álló nuke-ot csinálni. De mivel szorít az idő, ezért KL-t is képzünk, így több nuke-ot tudunk képezni, mivel kevesebb időbe telik újraépíteni őket, mintha csak bárdosokat csinálnánk. Hasonlóan, a NL stratégia ugyanígy ezt a lehetőséget kínálja. Mivel NL-t használunk KL helyett, így valamivel több támadó falunk lehet, mint védő, így több nuke-unk lehet, anélkül, hogy beáldoznánk a védelmet. Még egy 3:2 Támadó:Védő arányú felállásnál is jobb a védelmem, mint egy átlagos stratégiájú 1:1, sőt talán 2:3 arányú játékosnak (ha figyelembe vesszük a bebiztosítási előnyt). Ráadásul, ha hozzáadjuk a nehézlovasokat meg a katákat (ha jól használjuk őket) a védőfalukból, akkor még jobban kiegyenlítődik a nuke-jaink hátránya.
Ez a módszer több lehetséges stratégiát is magában rejt, ami jelentősen megnehezítheti ellenfeledet a bejövők megjelölésénél.
Péda 3:
Mezei tisztító/nemeselő támadások, olyanok, amilyenek a normális támadások 99%-a is.
Elismerem, ez az egyetlen (amit találtam), ahol a hátrány felüti csúf fejét. A nuke-jaid nem olyan erősek, mint amilyenek lehetnének. Megoldás: Küldj több nuke-ot. Több támadó falud van, használd őket. Nincs értelme bármit is tartogatni, a védőid ott vannak tartalékban (a védő nehézpacikat nem kéne bevetni, kivéve ha fake-et küldesz, ugyanígy a katákkal).
A nemeseid lehetnek bárhol, védő vagy támadófaluban, és ha feltételezzük, hogy nem hagyod magad védtelenül (ami tilos, nem számít milyen stratégiát használsz, NL, vagy sima), akkor nagy gondod nem lehet. Sőt, ezek a helyzetek megengedik, hogy a támadó nehézlovasaidat gyorsan erősítésbe küldd egy újonnan elfoglalt, vagy egy újonnan elfoglalásra kerülő faluba. Ha esetleg már tudják az „A” faludról, hogy támadó, akkor akár fake erősítésnek is gondolhatják, aminek következtében az egész vonatot fake-nek tekinthetik (ilyen már történt velem). Továbbá, ha védekezőfaludban van a nemes, akkor még egy jó kis fegyver is lehet az az 1000 NL ami a nemest kíséri, így igencsak borsos árat fizettetve az ellenséggel, aki a dodge stratégiát használja ellened (ez is megtörtént).
Nézzünk most néhány rendhagyóbb stratégiát. Mi van a katapultokkal? Sok (99.999%) ember abbahagyja a katapultok használatát a farmolási szezon végén (ha egyáltalán használták), maximum fake-eknek. Úgy hiszem ez egy hiba. Ha a katapultok hasznosak voltak, akkor lehetnek is. Először is, így egy szinte kifogyhatatlan fake készleted van (azok az idegesítő 100+ fake-es offenzívák, mind random érkezési idővel, csak hogy megzavarjanak és fölénybe kerüljenek…).*
Másodszor: El tudod képzelni mit tesz 4 hullámban 200 katapult egy üres faluval? Bye-bye főhadi, bye-bye tanya! Tudjátok mennyi idő újraépíteni egy kimaxolt falut, ha a tanya és a főhadi le lett nullázva? Több, mint három hónap. Amikor a tanya le van tolva a lakossági limit alá, akkor még csak el sem tudják kezdeni újraépíteni a falat vagy a főhadit, amíg a tanya nincs megint pluszban. A katonákat nem is említem. Kevesebb, mint 5 másodperc alatt egy virágzó kiképzőközpontot kietlen sivataggá tudsz változtatni, ami semmi másra nem jó, mint nemescsomagok gyártására, a saját katonáidat kinyírni, és farmolni/nyersit küldeni (hacsak nem toltad le a piacot és az akadémiát is).
Példa 4:
Ki akarod csinálni X játékost, aki jó ellenfélnek számít mind pontilag, mind faluszámban. Olyan gyorsan akarod csinálni, amilyen gyorsan csak lehet, de nem nagyon van külső segítséged. Kívülről csak egy kevés erősítést kapsz, egyébként magadra vagy utalva.
Elindítod a kezdő támadást, ami számára egy elég nyilvánvaló támadás lesz. Jó az időzítés, kevesebb, mint 5 másodperces nemesvonat, stb stb. Ő odamozgatja a védelmét, és minden a terv szerint halad, amíg a támadás be nem csapódik. A „kos, kos, nemes, nemes, nemes” támadás nem más volt, mint 2 kos és 4 nemes (ami neked 4 csomagba került). De a 6 kosos támadás egyhuzamban, ami pont olyan volt, mint egy vonat fake, kiderült, hogy 2 nuke volt 4db 50NL 200 kata támadással. Vagy ha nagyon cseles vagy, akkor felbonthatod 50 katás támadásokra, az még kevésbé tűnik reális veszélynek. Mikor védtek meg utoljára egy olyan falut, amire 10 kosos támadás jött, ha volt mellette olyan falu, amire nemes sebességgel jött be támadás?
Valószínű, hogy nem volt bent védő, sőt, gyakran annyira lusták, hogy a támadósereget is bent hagyják, mert azt hiszik úgyis csak fake. A kezdő támadásban, azok az elbukott nemesek és a csomagjaik és az idő, ami alatt ezeket megtéríted, meg az, hogy új falu nélkül maradsz az egy dolog, de sikerült a falu harci potenciáljának 5-20%-át lerombolnod (attól függően, hogy hogy használtad a katákat). Ne feledd, minél több hullámban küldöd a katákat, annál kevesebb kell egy-egy hullámba. 200db egy hullámban egész jó munkát végez, de én jobb szeretek 50-et küldeni minden hullámban. Így a harc állása máris egy kicsit feléd billent.
Ez, ha jól csináltad, rengeteg előnyt kínál számodra. A támadások következő hullámában sokkal elővigyázatosabb lesz azokkal a kos fake-ekkel. Ezt kihasználhatod, amikor igazi nemeseket küldesz, mivel kisebb bebiztosításra számíthatsz. És nemcsak ez, hanem kaptál egy 30/30/30-as farmot (a védelmi NL-ok itt jó szolgálatot tehetnek), ami nem tudja elkölteni a nyersi, hogy nehogy a tiéd legyen (ez mondjuk főleg akkor jó, ha kicsit csomagok híján voltál, mint ahogy én gyakran, és ez tényleg segített felgyorsítani a foglalási procedúrát). Talán elég szerencsés leszel, hogy még meg is próbálják bevédeni a falut, hogy ne tudd farmolni. Az, hogy nincs, és nem is lehet fala a falunak, remek csapdának alakítja át a bevédett falut; szép gyors, és könnyű módja azoknak a bosszantó katonáknak a kinyírására. Jó játékosok ellen nem nagyon jön be, de a noobok utálnak elveszíteni egy-egy falut, és a klán (főleg ha noob klánról van szó) segítségére mindig számíthatunk. Továbbá, eléggé elcsüggesztő látvány a faluidat egészen a használhatatlanság határáig szétbombázva látni, és ez önmagában is elég lehet ahhoz, hogy föladják a védekezést (megtörtént párszor).
Végül a legfontosabb dolog, hogy van egy hatásos módszered, hogy hogyan győzz a pontveszteség miatti morállal szemben. Engedd, hogy megmagyarázzam. Nem tudnak megszabadulni a falvaktól, hacsak valami hülye nem veszi el tőlük. És így ottmaradnak 8-9ezer ponttal falunként, ami valakinek a morálját növeli magukkal szemben, anélkül, hogy katonákat képeznének itt, amit a pontok pedig általában jelentenének. Így fel lesznek fújva ezekkel a hamis pontokkal, és sokkal magasabb morálszinten fognak harcolni, nem fognak tudni „beteknülni, amíg olyan pici nem lesz, hogy ne is lehessen bántani**”. Ha ügyesen csinálod, és meghagyod ezeket a falukat utolsónak, akkor nem lesz nehéz dolgod egyenként kiszedni a jó faluit kényed-kedved szerint, ami megint csak elég lelombozó tud lenni, amikor felismeri ezt védőként.
Ez tehát egy nagyon jó módszer, hogy elbánj a kellemetlen erősítésekkel, vagy hogy elbátortalanítsd a támogatóit a hamarosan elfoglalandó falunak. Nem nagyon fogsz erősítéseket küldözgetni, ha elkaptak egy-két ilyen faluban, és meg fog jelenni a kérdőjel a fejük fölött azoknak, akik elgondolkoznak, hogy akarnak-e téged támadni, vagy a támadásod ellen erősítést küldeni. Nagyon be tudod lassítani a félig koordinált klánokat csak ezzel a ténnyel, hogy a kos fake-jeid is halálos veszélyt hordozhatnak magukban.
Ráadásul ez azért is jó, mert célpontonként elég egyszer bevetni ezt a fegyvert. Egyszer használod a katákat tisztogatásra, és hónapokig nem fog veszélyt jelenteni rád a falu. És így mehetsz a következő falura, és folytathatod a dózerolást, vagy kiterjesztheted az uralmadat, ahogy szeretnéd. Végül pedig, ha van egy olyan frontod, amerre nem szeretnél terjeszkedni, de kéne egy kis biztonságérzet, akkor csak simán rombold le a falvakat a határon. Nincs katonaképzés, nincs para. Nagyon hatásos senki földje teremtésére, vagy játékosok ösztönzésére, hogy töröljék magukat.
Fake támadások
Tudom, hogy néhányan, akik ezt olvassátok még nem vagytok profik támadások időzítésében, de amikor azt megtanultátok, akkor ki akarjátok majd bővíteni a tudásotokat a fake támadásokkal.
Három alapfajtája van a fake támadásoknak, mindet különböző célra használják.
Tömeges: Ezek a fake támadások általában 5-250 kémből állnak és egy kosból vagy katából. Mivel lassan haladnak, könnyű összetéveszteni őket egy valós támadással. Szerezhetnek némi infót, de általában inkább csak simán meghalnak.
A tömeges fake-eket általában falvanként 1-4-et indítanak (a 4-et nézhetik nemeseknek, ha egy nagyobb, 6000+os faluból jön), és a klán minden tagja minden faluból küldi őket. 1-5 órával a főtámadás előtt indítják őket.
A tömeges fake fő célja, hogy összezavarja és elárassza az ellenséget. Mit tennél, ha kapnál 10-500 támadást egy klából?
Csali: Ezek fake-ek, amiket olyanok küldenek, akik nem vesznek részt a támadásban, de úgy időzítenek, mintha igazi támadások lennének.
A csaliknak általában ugyanaz az összetételük, mint a tömeges fake-eknek (kémek és egy kos/kata), de nem véletlenszerűen indítják őket a támadások előtt. Ezek pontosan vannak időzítve nagy falukra.
A csali fake-eket olyan célpontokra küldik, akiknek több falujuk van, hogy megossza a védőit, vagy teljesen rossz falut védjen.
Harapós: Messze a legfejlettebb és leggonoszabb fake. Ezeket a fake-eket úgy időzítik, hogy szinte azonnal egy nagyobb támadás után csapódjanak be. Olyan falukra irányulnak, amiket már támadott nuke vagy más tisztogató egység. Ezeket a fake-eket általában olyan nagyobb ijesztő célpontok ellen használják, akiket időbe telik legyőzni egy nagyobb háborúban, amikor a célpont az ellenséges klán tagja, főleg, ha nincs elég nemesed kiküldeni a térkép szélére.
A harapós fake-ek általában 25-100 felderítőből és 25 katából állnak. Egyesével vagy 4-esével küldik őket egy támadó sereg után, nemeseket imitálva, de csak a tanyát rombolják le.
Így ami katonát megölsz az ellenségtől, nem fogja tudni gyorsan újragyártani, sebezhetővé válik, és erősítést sem tud küldeni a klántársainak.
Tanuld meg ezeket jól. Ez a második legfontosabb dolog az időzítés után, hogy legyőzz egy képzett ellenfelet.
Személyes szövetségek
A személyes szövetségesek nagyon értékesek tudnak lenni a KH-ban, és időtöltésnek is jók. De hogy választod ki a megfelelő szövit? Mennyit? És hogyan/mikor keresed meg őket?
Bár nincs „helyes” út (semmire sincs a KH-ban „helyes” út sajnos), de sok irányelv van, ami segíthet.
1) Ne siess szövi szerzésben. És ne fogadd el akárki ajánlatát szövetségre. Mint a klánok közti szövetség is, ennek is kölcsönösen hasznosnak kell lennie, és időbe telik kifejleszteni. Egy elhamarkodott szövetség gyakran végződhet úgy, hogy egy gyenge játékost védesz. Nem nagyon tudsz jól megítélni valakit, amíg a farmolás javában nem folyik.
2) Ne legyen túl sok szövid. Bár nincs mágikus szám, de esélyes, hogy túl sok lesz. Mint ahogy egy szövetséges klán el tudja állni a klánod útját a terjeszkedésben, túl sok szövetséges játékos is képes erre veled szemben. Sokkal jobb, ha 1-2 személyes szövetségesed van, akikre tudod, hogy számíthatsz, mintha van 5-6 megkérdőjelezhető szövid. Minőség a mennyiség felett.
3) Attól, hogy sok pontja van, még nem biztos, hogy jó. Ne hagyd magad becsapni. Jobb, ha vársz egy kicsit, amíg meglátod, hogy az a „jó” játékos tényleg jó-e, vagy ez csak a látszat.
4) Olyan szövid legyen, akivel össze tudsz dolgozni, és hatékonyan tudsz kommunikálni. Ebbe beletartozik az online idő, a nyelv, stratégiák, vagy bármi egyéb. Végezetül, egy személyes szövetséges nem szabad, hogy pluszmunkát jelentsen számodra.
5) Amikor a leendő szövetségesednek írsz (De ez bárkire vonatkozik, akinek írsz), legyél tisztelettudó, és próbálj meg egy jó első benyomást kelteni. Csak egy esélyed van első benyomást kelteni, használd ki.
Például amikor a jelentkezők leveleit olvastam nem annyira izgatott a tartalom, vagy a korábbi tapasztalatok, mintsem inkább az, hogy hogyan kommunikált, és vette-e a fáradságot, hogy egy intelligens levelet írjon*. Az első benyomás 50%-ban alapozta meg a döntésemet, hogy beveszem-e vagy sem.
Ebben benne van:
nagybetűk használata – igen, rólad van szó**
helyesírás és nyelvtan (nem kell tökéletesnek lenni, csak jónak)
bekezdések – tömött sorokba rendezett szöveget megterhelő olvasni, tördeld
átgondolt válaszok – ne csak az általános vagy copy/paste-elt szart szajkózd
TISZTELET -> A legjobb módja, hogy elnyerd egy játékos tiszteletét, ha viszonzod azt.***
Felderítés
Először. Van egy falud felderítőkkel. 3000 az első hónapokban megteszi, utána próbáld meg növelni egy kicsit. 8000-nél több nekem sose volt, de elmehetsz ameddig szeretnél. Ez valódi felderítésre szolgál, nagy faluk ellen, erősen bevédett vagy olyan támadó szellemű játékosok ellen, akik kémekkel védik magukat, mivel túl sebezhetőek.
Másodszor. Védekező felderítők. A falvaid pozíciójától függően 50-400 felderítővel kell védened őket, vagy egy nagyon kiszolgáltatott falu esetében többel. Igaz, hogy valamennyit odaküldhetsz a felderítő falu(i)dból, de van egy kis probléma, ami a falvaid számával növekszik. Elfelejtesz elküldeni néhány helyre kémeket, kinyíratod őket, és elfelejted őket pótolni, ilyesmi. De ha a kiképzésre kattintasz, és nem látsz ott felderítőket, és úgy döntesz, hogy minden faluban képzel párat, akkor mindig tudni fogod, hogy ott vannak. A másik probléma, hogy elkezded leszívni a felderítőfaludat, és az így kevésbé lesz effektív. Amikor kémekkel támadsz, akkor a veszteségeid a két falu kémeinek különbségéből adódnak. Minél nagyobb, annál jobb. És ha annyira izgulsz a tanyahely miatt, a védelemnél nem számít, majd egy kicsit többet képzel a felderítő faludban, ha ki akarod egyenlíteni a számokat.
A harmadik, és egyben legfontosabb.
Támadáshoz használt felderítők. Ha a támadófalukban képzel 50-200 felderítőt, akkor bónusz információhoz juthatsz, ami nagyon értékes lehet, még akkor is, ha megnyered a csatát: falun kívüli egységek, bánya szintek, tárolt nyersanyag, satöbbi. Ha vesztesz, és a kémek túlélik, márpedig sokszor túlélik, akkor legalább tudod, hogy mije maradt. Szóval, a támadófalukban a kém egy kötelező képzendő egység.
Védekező falukhoz. Sokszor nemest képzel bennük. Ilyenkor megint kaphatsz bónusz infót. És fake-ekkel is küldened kell őket. Megint csak bónusz infó.
Tehát. A fő célja a kémeknek az információ szerzés – ez értékesebb dolog, mint a katonák és néha mint az ügyesség. Használd őket jól.
Jó klánok
Akár egy jó klánt keresel, akár magad szeretnél vezetni egyet, tudnod kell milyen is egy „jó” klán, és milyen tulajdonságokat kell keresned benne.
Egy szóban összefoglalva: Aktivitás
Aktivitás nélkül semmi sem történik. Ha a tagok, főleg ha a vezetőség nem aktív, akkor elsüllyedtetek. Nem érdekel, hogy nálatok van a 100 legjobb KH játékos, akik valaha feltűntek a játékban, el fogtok bukni mint klán, ha nem is jelentkeztek be. Ez a kijelentés értelmetlen dolognak tűnhet, de csodálkoznátok, ha tudnátok, mennyi klánnál van számos sárga és piros játékos. Nem csak a fiatal világokról beszélek, hanem a játék során később is, amikor elkezdenek az emberek unatkozni, ez egyre feltűnőbb lesz. Egy egymillió pontos fiók sem tesz semmit a klánért ha nincs, aki irányítsa.
Mint vezér, a te feladatod ezt felismerni, és kirúgni a vétkes tagot. Keress egy új aktív játékost, aki kitölti az űrt. Talán a helyezésnek nem fog a legjobbat tenni, de ha háborúra kerül a sor, sokkal erősebbek és sokkal rátermettebbek lesztek. Továbbá, ha aktív játékosaid vannak, akkor a belső fórum is aktívabb lesz, és ez fent tartja a klán játékosainak figyelmét. A halott fórumok gyakran halott klánt is jelentenek. Ráadásul ez az aktivitás szükséges egyéb klánszintű dolgokhoz, mint például a kommunikáció, vagy a harcképesség.
A következő kulcsfontosságú dolog egy klánban, hogy a taktikája és stratégiája megegyezzen a tiéddel. Egy aktív, agresszív játékos nem nagyon lesz elégedett egy kontinentális klánban, ami összeolvad a riválisaival ahelyett, hogy harcolna velük. Hasonlóan, egy védekező felfogású játékos nem fogja magát jól érezni egy szétszórtabb elhelyezkedésű agresszív „elit” klánban. Ebben benne van a klántársaktól való távolság, játékosok közti egyeztetés, és fórumjelenlét (játékban és a külső fórumon egyaránt). Mint játékos, meg kell találnod azt a fajta klánt, amelyikben játszani szeretnél.
Győződj meg róla, hogy a klánod céljai megegyeznek a tiéddel. Ha azért játszod ezt a játékot, hogy egyszerűen jól érezd magad, akkor olyan klánt keress, amelyik ezt megengedi. Ha azért vagy itt, hogy irányítsd és túléld a szervert, akkor csatlakozz egy klánhoz, aminek hasonlóak a céljai. Sok módja van, hogy hogyan „játsszunk” sikeresen klánháborút, győződj meg róla, hogy a klánod is azon ügyködik, amit te szeretnél játszani. Nem azért vagyok itt, hogy arról vitatkozzak, egyik típusú klán jobb, mint a másik. Csak ellenőrizd, hogy a klánod típusa egyezik-e a játékstílusoddal. Ha nem tetszik a klánod, akkor nagyon nehéz lesz a játék további részét élvezned. Mint vezér, fel kell ismerned, és be kell hívnod azokat a típusú játékosokat, akiknek megegyezik a „stílusa” a klánéval.
A következő nagy dolog, amire minden klánnak szüksége van, ha jól akar teljesíteni, az a kommunikáció, illetve ehhez kapcsolódóan a klán közössége. Ha a klán tagjai nem szeretik egymást, akkor nem nagyon lesznek ott sokáig, vagy legalábbis nem szívesen fognak erősítést küldeni és közös akciókat szervezni. A célod az, hogy a segítségnyújtás vágya a klánon belül egy természetes reakció legyen egy játékon belüli barátság miatt, ne pedig egy fővezér/hadifőnök/akárki parancsa miatt. Ez a kommunikáció akár leveleken, fórumon, IRC-n, msn-en, skype-on, akár bármi egyeben keresztül történhet. Ami számít, az az hogy a klántagok jól kijöjjenek egymással, és örüljenek egymás sikerének. Mint vezető, ebbe nem nagyon tudsz beleszólni. Vagy megvan, vagy nincs. Csak annyi befolyásod van a dologban, hogy meg tudod hívni a „megfelelő” játékosokat a klánodba, és tudod kezelni a belső afférokat, mielőtt azok széttépnék a klánt.
Folytassuk tovább a vezetőséggel; a vezetőségen áll, vagy bukik egy klán, legalább annyira, mint amennyire a tagok sokaságán. Adott szituációban akár sokkal jobban is, mint gondolnánk. Néhány dolgot meg kell néznünk, ha el akarjuk dönteni, hogy mennyire erős is egy vezetőség.
Először is, a vezéreket a klán vezetőiből kell kiválasztani, nem pedig fordítva. Ez annyit jelent, hogy hiába adsz valakinek „alvezéri” rangot, ettől ő még nem lesz vezető. Az irányába mutató tisztelet az, és az, hogy mások képesek, és akarják követni, amitől igazi vezető lesz. Ha vezető vagy, akkor lehetsz vezér, de attól, hogy vezér vagy, még nem leszel vezető. Ezzel azt is tisztáztuk, hogy miért is gyakori, hogy néhány vezető játékosnak nincsen hivatalos rangja klánon belül, de mégis bevonják őket a döntéshozásba, és a klán politikájába. Gyakran ezek a játékosok a legjobb vezetők egy klánban, és akár több „hatalmuk” is lehet a tagok fölött, mint magának a fővezérnek.
Továbbá, a vezetőségnek észre kéne vennie, hogy ők a tagok jólétéért vannak, és az említett tagok nélkül nem is lenne klánjuk. Sok jó játékos rossz fővezérré válik, amikor átveszi a stafétát egy klánban, és megpróbálnak egyeduralkodóként viselkedni. Úgy tűnik valahol útközben elfelejtették, hogy ez egy játék, és akik azokkal az accountokkal játszanak, azok ezt kikapcsolódásból csinálják, és nem azért, hogy növeljék a vezér amúgyis túlfejlett egóját. A vezetőségnek figyelnie kéne a tagok panaszaira, és nem pedig semmibe vennie őket. Ez csak a játékosaid elidegenítéséhez vezet, és a végén valószínűleg a klánod szétválásához. Ez persze nem azt jelenti, hogy a klánodban „demokráciának” kell lennie. Sőt, tapasztalataim szerint a legtöbb demokratikus klánnak borzalmas vezetősége van. Lassúak, nincs központi vezetés, gyakran saját magukat sem képesek rendesen összeszervezni.
A vezetőségnek erősnek kell lennie, köztiszteletben kell álljon, és a legfontosabb: aktívnak kell lennie. Ha a vezetők nincsenek fönt, akkor vezetni sem tudnak. És az a klán, amit nem vezetnek, az elkerülhetetlenül elbukik. A vezetőség létezésének oka van, nevezetesen hogy koordinálja és egyben tartsa a klánt, és célokat tűzzön ki. Ha ennek bármelyik része is hiányzik, akkor a vezetőség cserben hagyja a klánt, és a klán is cserben fogja hagyni a vezetőséget.
A diplomáciában nem szabad, hogy több szövetségese legyen egy klánnak, mint amennyire szüksége van. Bár egy hosszú lista azokról a barátokról, akik „harcolni” fognak érted, erősnek néz ki, de ennek nagyon sok negatív következménye van, amit sokan nem mérlegelnek kellően, mielőtt összeállítanák a szövetséges listát. Továbbá sok klán nem gondol az említett szövetség tartósságára, amikor megkötik. Ami 2 hónapja jónak tűnt, az gyakran idővel megváltozhat.
Először is, minden egyes ilyen „szövetségessel” egy háború várat magára. Ezek a szövetségesek elkerülhetetlenül valamilyen konfliktust fognak okozni, ahogy terjeszkednek más klánok felé, és végül téged fognak segítségül hívni. Kötelezve vagy a megállapodás szerint, hogy segíts nekik. Gyakran a legrosszabbkor fog jönni, amikor ti magatok épp a saját harcotokat vívjátok a terjeszkedésért. De egy hasonló helyzetben is, a legritkább eseteket leszámítva, egy új ellenséget szereztél magadnak. Ha pedig nem lépsz be a háborúba, akkor gyakran rosszabb következményekkel kell szembenézned a külső fórumon, és számíthatsz egy késre a hátadba a korábbi „szövetségesedtől”.
Másodszor, minden ilyen „szövetséges” csak egy újabb csapat játékos, akiket nem foglalhatsz el. Nem mintha, ez mindig egy rossz dolog lenne, de ha főbb célpontjaid vannak egy szövetséges klánban, akkor nem túl sűrűn lesz lehetőséged lecsapni rájuk. Ez idővel kisebb célpontok megtámadására fog téged kényszeríteni. Végeredményül, a távolság és a relatív erő kell hogy a mérce legyen, ha szövetséget kötsz. Olyan klánt kell kiválasztanod, aki szövetségesként több hasznod nyújt, mint célpontként. Ha könnyen elfoglalnátok őket, és nem lennének túl jó szövetségesek, akkor jobb, ha hozzáértőbb klán kezeibe kerülnek a falvaik, nevezetesen a tiétekbe.
A következő dolog, amit ellenőrizned kell, hogy a szövetségeseitek jól kijönnek egymással, és veletek. Sok káros dolog származik belőle, amikor választanod kell két szövetséges közül, mert háborúzni kezdtek egymással. Csak kevesen tudják úgy kijátszani a „semleges” kártyát, hogy a végén is megmaradjon a respektjük. Továbbá, ha ti és a szövetségesetek nem jöttök ki jól, akkor ez nagyon meg fogja nehezíteni a közös munkát, és hátráltatni fogja a hadigépezetet. Ha nem számíthatsz erősítésre egy klántól politikai okokra hivatkozva, akkor minden bizonnyal ők nem jó szövetségesek.
Jó klánok folytatás
Az ellenségek legalább annyira fontosak, mint a szövetségesek. Mindig kell valakit támadnia a klánodnak. A tétlenség egy klánnak halálos. A játékosok unatkozni kezdenek és lelépnek, és úgy általában észre fogod venni, hogy a klánod gyorsan feledésbe merül. Nőnöd kell és támadnod, hogy top klán maradj. Ha a vezetőséged mindig másokra vár, hogy felvegyék veletek a harcot, akkor el fogtok bukni. Továbbá, ha egy klán mindig összeolvadásokkal és játékosok asszimilálásával növekszik, akkor ritkán fog tudni fenntartani egy olyan játékos magot, akik tudják hogyan kell kezelni egy háborús helyzetet. Mert ha lemerülünk a KH aljára, akkor csak háborút találunk. Amikor ellenséget választasz, meg kell nézned néhány tényez
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hoel 2011.01.02. 19:55:42
Hoel 2011.01.02. 19:57:09
HEROESman 2011.01.03. 16:13:32
Ez alapján kiszámíthatod hogy mejik támadásban milyen egységek vannak, ami sok időbe telik az a nemessel való támadás viszont légy óvatos lehet hogy katapulttal támad, mivel ha nem vagy ott a támadás kezdeténél akkor nem tudod mivel támad...
Dark Lord 2012.05.31. 12:30:51
Elmondom hogy tudod a bejövő támadásodat azonosítani :
Veszel Prémium pontot,és aktiválod.
Amikor megjelennek a kardok a lovagod feje mellett a jobb felső képernyősarokban,akkor egyszerűen csak rákattintasz , és megmutatja a támadásokat .
Ekkor rákattintasz a Támadás szóra,és megmutatja a Támadás adatit .
A kép alján ezek az opciók vannak :
» Erősítés kérése
» Gyülekezőhely
» Mutasd a csapatok menetidejét
A menetidősre (legalsóra) rákattintasz,és láthatod a támadás lehetséges idejét, minden egységfajtára lebontva .
Megnézed,hogy melyikre saccol a beérkezési idő,
azután a megfelelő mellett a "Parancs átnevezése" alatti sorban a megfelelő notesz-re rákattintasz.
és le'OK'ézod.
Ezután már felcimkézve látod a bejövőt,és tudni fogod hogy mi az ;)
A gyakorlatban pár másodperc alatt megvan az egész,és ha elsajátítod,akkor már megy mint az ágybavizelés :))
Perzse ha nincs pénzed arra a havi 1150 Ft-ra ,amit a PRÉMIUMos játék megkövetel akkor cinkesebb a dolog,de így sem lehetetlen.
Ha látod hogy támadnak,és nem voltál épp otthon,akkor a tmadó falura a Támadot faludból erősítésre paracsot adsz valamelyik egységednek.
Eztán a menetidejét megsaccolva,már van esél ya beazonosítására. Példáúl ha kos-sal indítasz a támadó falura,és a menetideje kevesebb mint a bejövő támadásé,akkor azt tudnod kell, hogy CSAK NEMES lesz !
Vigyázz arra hogy a visszatámadós/visszaerősítős parancsot NE OKÉZD le,nehogy kimenjenek. Csak az idő megállapítása a célod úgyis.
ennyi.
Reméltem tudtam segíteni ;)